GRILUJEME CHUTNE A ZDRAVO

Grilovanie a opekanie nad pahrebou v prírode či v záhrade má svoje neodmysliteľné čaro a je jedným z ideálnych spôsobov ako stráviť príjemné chvíle v kruhu svojich blízkych. Pozrite sa spolu s nami na niekoľko skvelých trikov, ako premeniť príjemné a chutné grilovanie na zdravšie, zábavnejšie a chutnejšie.

Už pri teplote nad 50 °C sa v potravinách ničia enzýmy natoľko, že sú už pre telo nepoužiteľné. Tuky, najmä pre nás dôležité nenasýtené, sa pri vyššej teplote deformujú, urýchľuje sa ich oxidácia a pri pyrolýze (keď tuk z pečienky kvapne na rozžeravený uhlík či špirálu), teda pri ich tepelnom rozklade, sa dokonca pretvárajú na jedovaté a karcinogénne benzpyrény, hoci práve tie lákavo ochutia grilované jedlo. Správnym výberom surovín a predprípravou jedál možno tie-to negatíva maximálne eliminovať.

Ako ozdraviť a ochutiť grilované jedlá

Antioxidanty chránia náš imunitný systém pred voľnými radikálmi, preto je vhodné vybrať si ku grilovanému mäsu potraviny, v ktorých sú tieto látky obsiahnuté. Nájdeme ich najmä v bylinkách, zelenine, koreninách a ovocných plodoch. Nemenej dôležité sú živé enzýmy, ktoré pomáhajú telu spracovať aj ťažko stráviteľné látky z grilovaného mäsa a zároveň napomáhajú imunitnému systému detoxikovať telo. Jediným prirodzeným zdrojom enzýmov sú živé, surové a čo najčerstvejšie najmä rastlinné potraviny, teda bylinky, zelenina a ovocie. Horkasté látky obsiahnuté v niektorých zeleninách sú dôležité na vyprovokovanie väčšej tvorby tráviacich štiav v organizme. Koreniny pôsobia podobne ako horkasté látky, ale navyše majú často silný antioxidačný a protizápalový účinok. Aby sme v našom tele úspešne naštartovali trávenie a prijatie živín je potrebný aj dostatočný príjem vody. Ani na grilovačke by nemala chýbať čistá voda, čerstvo pripravené ovocné šťavy, ale aj dobré víno, najmä červené, obsahujúce ozdravujúci a omladzujúci resveratrol.

Potraviny, ktoré ozdravujú grilovačku

Najlepšími a najzdravšími prílohami sú zeleninové a vňaťové prílohy. Ideálnou formou týchto príloh sú šaláty, salsy, čatní či mixované nápoje zo surových zelenín, ovocín a bylín. Medzi ozdravné superpotraviny vhodné ku grilovačke patria prakticky všetky z čeľade kapustovitých, ktoré okrem známych ochranných látok obsahujú aj protirako-
vinový sulforafan. Patria sem brokolica, ružičkový kel, kučeravý kel, kaleráb, karfiol, ale aj reďkovka, žerucha, kyslá kapusta. Súčasťou marinád, šalátov sú aj koreniny. Vo väčšom množstve treba využívať kurkumu, ďumbier, čierne korenie, škoricu a mnohé ďalšie. Zdravý prínos majú aj vňate a bylinky, ktoré sú aj chuťovými ingredienciami.


Marinovanie

Marinovanie mäsa pred grilovaním slúži na dokončenie jeho odležania, teda akési dozretie aj za pomoci najmä kyslých ingrediencií, prípadne s prídavkom surového ananásu či papáje, ktoré obsahujú proteolytické enzýmy urýchľujúce toto dozrievanie. Okrem toho si mäso udrží svoju šťavnatosť a získa krehkosť. Marinovanie slúži najmä na dochutenie, ak si však chceme zaistiť zdravšie grilovanie, marináda by mala obsahovať dostatok antioxidantov, ktoré pomôžu uchrániť citlivé látky v mäse pred negatívnym vplyvom vyššej teploty a oxidujúceho kyslíka pri grilovaní. Toto z väčšej časti zabezpečia ochucujúce bylinky a koreniny, ktoré sa pridávajú do marinády, prípadne okysľujúce citrusové šťavy a vína.
Na chudé mäso a ryby používame olejnaté marinády, na tučné mäso používame hlavne kyslé marinády s vínom, citrónom, kyslomliečnymi výrobkami, vínnym octom, pred grilovaním soľ na mäso buď vôbec nepoužívame, aby nám nevytiahla z mäsa šťavu, alebo len minimálne, mäso ponorené v marináde uložíme podľa druhu marinády i mäsa na viac hodín, niekedy aj dní prikryté do chladničky, pred položením marinovaného mäsa na rošt grilu necháme z neho marinádu dobre odtiecť, aby nekvapkala na rozžeravené špirály či platne a nevytvárala tak negatívne látky. Korenie do marinád skladujeme vždy celé a až tesne pred jeho použitím ho na suchej panvici zľahka opražíme, aby sme v ňom oživili vonné a chuťové látky. Až potom ho v mažiari rozdrvíme a pridáme do marinády.