AKO ZVLÁDNUŤ JARNÚ ÚNAVU?

Pomaličky prichádza jar, slnko svieti čoraz intenzívnejšie, príroda sa prebúdza a vy máte pocit, že ste unavení viac ako kedykoľvek predtým. Čím to asi bude? Jarná únava, tiež známa ako jarná letargia, môže mať na náš organizmus neblahý vplyv. Vyberá si svoju daň a dokonca spôsobuje bolesti hlavy, podráždenosť, stavy úzkosti až depresie. Ako ju rozpoznať, a ako ju jednoducho prekonať?

Často si myslíme, že únava
a depresie sú spojené s krátkymi, chladnými dňami. Tieto príznaky však môže vyvolať aj príchod jari. V zime je náš organizmus zaneprázdnený výrobou väčšieho množstva hormónu-malatonínu, no s pri-
chádzajúcimi dlhšími dňami naše telo reaguje na zvýšenú úroveň svetla tak, že vytvára väčšie množstvo serotonínu, aktívneho hormónu. Táto zmena môže byť pre náš organizmus veľkou záťažou a nepriaznivým výsledkom je únava. Kým dôj-de k vyrovnaniu stavu týchto hormónov, môže prejsť aj niekoľko týždňov. Najčastejšie je to obdobie medzi marcom a aprílom, čiže máte stále čas sa na to pripraviť.

Typické príznaky jarnej únavy

  • Únava, ospalosť, zívanie
  • Podráždenosť
  • Bolesti hlavy
  • Zvýšená citlivosť na
    zmeny počasia
  • Pocit úzkosti, depresie

Pár tipov ako to jednoducho zvládnuť.
Pokúste sa tráviť viac času na čerstvom vzduchu, novú energiu človek najviac čerpá z prírody – taká prechádzka dokáže priam zázraky. Dochádza k väčšiemu uvoľneniu serotonínu – hormónu šťastia.
Hýbte sa, cvičte a váš organizmus sa vám odmení, pretože začne vyplavovať hormón – endorfín, ktorý spôsobuje dobrú náladu a dokonca tlmí bolesť.
Nezabúdajte na pitný režim, pretože ako vieme naše telo je z väčšej časti tvorené vodou. Pre správne fungovanie nášho organizmu, by sa denný príjem vody mal pohybovať v rozmedzí 2 až 3 litrov denne. Samozrejme, že je potrebné obmedziť príjem sladených nápojov, kávy a alkoholu.
Upravte si svoj jedálniček – jedzte dostatočné množstvo ovocia
a čerstvej zeleniny, nezabúdajte na proteíny. Strava patrí k jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré vplývajú na správne fungovanie nášho organizmu.
Naučte sa odpočívať a relaxovať, či už to bude pri čítaní obľúbenej knihy, pozeraní seriálu, meditovaní alebo cvičení. Rozkvitne tak nielen vaša duša, ale aj vaša psychická pohoda, ktorú týmto docielite, sa vám poďakuje. Skúste to pár dní a uvidíte, že na vašej tvári bude úsmev čoraz častejšie.

Všetky tieto nepríjemné príznaky by mali zmiznúť najneskôr do polovice apríla. Vaše telo sa prispôsobí na svoj nový rytmus a vy budete v priebehu pár týždňov zase v úplnej pohode.