Polícia v posledných dňoch prijala na linku „158“ viacero oznámení od občanov, ktorých neznáme osoby telefonicky kontaktovali a snažili sa od nich vylákať peniaze či cennosti. Tentokrát sa vynaliezaví páchatelia vydávali sa zamestnanca sociálnej poisťovne, ktorý im osobne doručí 350 eur, avšak potrebuje vydať z 500 eurovej bankovky. Po chvíli ich telefonicky kontaktoval muž, ktorý sa predstavil ako policajt s otázkou, či im niekto pred chvíľou telefonoval. Potom uviedol, že ide o podvod a osobu páchateľa poznajú, a už je na ceste k nim. Medzitým zisťoval finančné pomery, žiadal nachystať všetky peniaze, zlaté šperky a cennosti, tieto vložiť do tašky a odniesť do odpadkového koša pred domom, prípadne vyhodiť z okna. Keď sa všetko vyšetrí, veci i peniaze sa im vrátia. Po celý čas sú páchatelia s poškodenými osobami v telefonickom kontakte, aby ich mali takpovediac „pod kontrolou“ a hovor ukončili s tým, aby nikomu nevolali. Väčšinou občania konali obozretne a hovor ukončili, no v jednom prípade takýmto spôsobom poškodená dôchodkyňa prišla o finančnú hotovosť a cennosti v celkovej výške 15.000 eur. Polícia už v tejto súvislosti koná vo veci podvodu a po páchateľoch intenzívne pátra. Polícia sa od takéhoto konania dištancuje, pretože takýmto spôsobom nepostupuje. Príslušník PZ nikdy telefonicky nezisťuje od občanov ich finančné či majetkové pomery. Vždy postupuje zákonom upraveným spôsobom. Policajt pri osobnom stretnutí s občanmi vždy preukazuje svoju príslušnosť k Policajnému zboru a následne po zistení skutkového stavu poškodenú osobu poučí o ďalšom postupe. Polícia radí občanom, aby neposkytovali informácie prostredníctvom telefonických rozhovorov neznámym osobám o svojich majetkových pomeroch a nezdôverovali sa im. Ak majú občania podozrenie o hodnovernosti telefonického kontaktovania, nech to ihneď oznámia prostredníctvom linky „158“.
Starý známy scenár: „Váš syn spôsobil dopravnú nehodu, zrazil malého chlapca, obaja sú v nemocnici. Nebojte sa, vieme to zariadiť, aby jeho rodičia nešli na políciu a váš syn z toho nemal zbytočné problémy a nebol stíhaný políciou. 10.000 eur bude stačiť na to, aby všetko išlo hladko, nebojte sa, všetko vybavíme, len tie peniažky dajte dokopy“ Starý známy scenár, ktorý sa v posledných dvoch týždňoch začal opakovať na druhej strane telefónnej linky. Nič netušiace, zväčša staršie dámy, prekvapil telefonát s katastrofickým scenárom. Kto z nás by sa nepreľakol, keby mu neznámy hlas na v telefóne neoznámil, že jeho dieťa spôsobilo takmer tragickú dopravnú nehodu? Vynaliezavosť podvodníkov nepozná hranice. Seniori, najmä svojou dôverčivosťou a dobrosrdečnosťou, ale aj neschopnosťou účinne sa brániť, ohrozená skupina ľudí, sa vo väčšine prípadov stávajú obeťami majetkovej trestnej činnosti. Často bývajú obeťami rôznych podvodov, ktorých cieľom je dostať sa k ich úsporám. Slabšie pamäťové vlastnosti poškodených, najmä v súvislosti s popisom páchateľov, a rovnako tak ich oznámenia s väčším časovým odstupom, spôsobujú neraz náročnosť objasňovania týchto prípadov. Zvýšená ostražitosť, obozretnosť a opatrnosť najmä voči cudzím osobám, nakoľko môže ísť o podvodníkov, ktorí si seniorov vopred vytipovali za účelom získania ich finančných úspor alebo cenností, by malo byť to, čo by sme svojim starým rodičom, babkám i dedkom, mali neustále pripomínať. Aj napriek neustálym upozorneniam zo strany Policajného zboru či rôznym preventívnym aktivitám polícia v Košiciach v uplynulom roku 2021 zaznamenala 16 prípadov podvodov spáchaných na senioroch, teda osobách starších ako 60 rokov. V roku 2020 polícia evidovala 8 takýchto prípadov.
Povedzte svojim najbližším, že: Nie je hanbou, ak vytočia bezplatné číslo 158 a oznámia, že niekto cudzí od nich pod rúškom emotívneho príbehu pýtal peniaze. Nie je hanbou, ak si u iného príbuzného overia, či syn, vnuk alebo iná blízka osoba mala dopravnú nehodu. Je prirodzené a správne, ak neveria výhovorkám osoby v telefóne, že má iný hlas kvôli chrípke alebo nachladnutiu, a overia si to spätným telefonátom. Polícia upozorňuje občanov, najmä seniorov, aby boli obozretní voči neznámym osobám, ktoré by ich mohli telefonicky alebo osobne kontaktovať a ponúkať im pomoc. Je dôležité, aby v žiadnom prípade nevpúšťali cudzie osoby do svojich príbytkov, rovnako tiež osoby, ktoré nepoznajú, prípadne osoby, ktoré ich navštívili a sami bez ich kontaktovania ponúkajú pomoc. Pri objasňovaní týchto prípadov Policajný zbor uvíta, ak by takéto osoby kontaktovali políciu už pri prvých náznakoch, že ich chce niekto uviesť do omylu či pripraviť ich o financie. A to aj vtedy, ak by sa ďalším vyšetrovaním podvodné konanie nepreukázalo.